بررسی رانش زمین در بخشی از محور راه آهن تبریز- جلفا و استفاده از روشهای تثبیتی شمعکوبی و گابیون
چکیده: زمین لغزشها از جمله پدیدههای طبیعی هستند که همه ساله در دنیا خسارتهای جانی و مالی زیادی به بار میآورندبا مطالعه و کنترل این پدیده میتوان از خسارتها جلوگیری کرد. ترانشه مورد بررسی در بخشی از محور راه آهن تبریز – جلفا قرار دارد که در فاصله 8 کیلومتری هادی شهر و حدود 18 کیلومتری جنوب شهرستان جلفا در یک منطقه کوهستانی در شمال مرند به نام دره دیز واقع شده است. مسیر راه آهن جلفا – تبریز در محل مورد مطالعه از وسط دامنه عبور میکند که در دامنه بالادست راه آهن تردد ناشی از قطار، بارندگی باعث ناپایداری و رانش و جابهجایی ریل شده است. از طرف دیگر در دامنه پایین دست که مشرف بر رودخانه دره دیز است نیز حرکتهای لغزشی رخ داده که البته هنوز به طور مشخص باعث خرابی در راه آهن نشده ولی با توجه به ترکهای کششی ایجاد شده که از نوع پسرونده هستند ممکن است با ادامه فعالیت مخاطره انگیز شوند. مکانیسم حرکت لغزش در پایین دست محدوده مورد مطالعه از نوع لغزش چرخشی و انتقالی است و نوع رانش زمین در دامنه ی بالادست از نوع چرخشی یا دایرهای است. در پایداری سازی محدوده لغزشی در منطقه روش های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته که در نهایت روشهای گابیونی و شمع کوبی اجرا شده است.
.